Zobacz film o instytucie w HD
prof. dr hab. Wojciech Niedziela
Dyrektor Instytutu Jazzu
Realizacja
dźwięku jest specjalnością dającą młodym adeptom umiejętności profesjonalnych
działań z obszarów nagrań muzycznych, nagłaśniania imprez kulturalnych oraz
kreacji multimedialnych.
Nowa specjalność umożliwia zdobycie praktycznego
zawodu realizatora dźwięku.
W czasie nauki każdy Student zostanie przygotowany do pracy w programach do
nagrywania i obrabiania dźwięku na potrzeby artystyczne, radiowe, telewizyjne
itp. Po trzech latach nauki Absolwent zostanie przygotowany do tego, aby w
sposób profesjonalny zajmować się pracą z dźwiękiem, zapewniając właściwe
jego parametry techniczne i estetyczne.
Jak uczymy?
Podstawowym założeniem jest przede wszystkim nauczanie Studenta nowoczesnych
i aktualnych technik sztuki realizacji nagłośnień i produkcji muzycznej. Podstawowym
narzędziem pracy w obu przypadkach jest komputer i DAW (Digital Audio Workstation),
czyli w wolnym tłumaczeniu wirtualne środowisko muzyczne (program), w którym
odbywa się w zasadzie cały proces pracy nad dźwiękiem. Mowa tu m.in. o montażu,
edycji, miksie, aranżacji, masteringu i wielu innych. Student po ukończeniu
nauki będzie bezwzględnie posiadać wiedzę jak obsługiwać podstawowe narzędzie
pracy na stanowisku realizatora dźwięku.
Czego uczymy?
W czasie trzech lat nauki Student będzie uczestniczył m.in.
w zajęciach:
Techniki nagłośnienia/propedeutyka technik nagłośnienia - to jeden z przedmiotów
kierunkowych.
Zajęcia mają na celu ukazanie Studentowi jak wygląda praca realizatora dźwięku.
Oprócz praktycznej obsługi sprzętu, Student nauczy się jak współpracować z
muzykami, aktorami i innymi artystami. Student w trakcie zajęć dowie się m.in.:
jak skonfigurować scenę pod odpowiednie wydarzenie artystyczne, jak odpowiednio
dobrać technologię do skutecznego zrealizowania koncertu, jak wydobyć główny
przekaz i nie przekłamać akustycznie sztuki muzycznej i wielu pokrewnych.
Przedmiot ten jest pokrewny przedmiotom: technika filmowa, radiowa, fonograficzna,
teatralna i estradowa, organizacja produkcji.
Techniki studyjne/propedeutyka technik studyjnych - to przedmiot, który ma
ukazać pracę z dźwiękiem w studiu, w różnych sytuacjach od komercyjnych po
artystyczne, podczas wszystkich faz jego powstawania. Przedmiot jest podzielony
na dwie części: techniki produkcji muzycznej - wykładowa oraz produkcja muzyczna
- ćwiczenia w studio.
Elektroakustyka - to bardzo obszerny przedmiot, który ma uświadomić Studentowi
jak wygląda, a w zasadzie jak brzmi, świat muzyki i dźwięków. Porusza tematykę
fizyki dźwięku, techniki pracy urządzeń wykorzystywanych w pracy w studiu
i na scenie, akustykę i instrumentoznawstwo. Przygotowuje do świadomej i bezpiecznej
dalszej nauki na zajęciach praktycznych.
Niech inni Ci zazdroszczą
Realizatorzy dźwięku najczęściej pracują w studiach nagrań,
radio, telewizji, teatrze i na estradzie.
Absolwent realizacji dźwięku PWSZ w Nysie może pracować także jako producent
muzyczny. Zajęcia prowadzą realizatorzy dźwięku i aranżerzy (mgr Piotr Furtas,
mgr Cezary Wojciechowski) oraz wybitni muzycy jazzowi.
Wejdź na wyższy poziom
W ramach specjalności działa Studenckie Koło Naukowe
Produkcji Muzycznej.
Wybrane przedmioty
Praktyki
2-tygodniowe praktyki po I i II roku studiów w szkołach
podstawowych, ogniskach muzycznych.
Uczelnie partnerskie
W czasie studiów Student ma dodatkowo możliwość zrealizowania
3-miesięcznych zagranicznych praktyk wakacyjnych (związanych z kierunkiem
kształcenia) w wybranej przez siebie instytucji na terenie krajów UE i Turcji
oraz wyjazdu na semestr lub jeden rok akademicki do uczelni partnerskch:
Po studiach
Absolwent będzie potrafił zajmować się np. tworzeniem produkcji
muzycznych, miksowaniem dźwięków, rekonstrukcją dźwięku, masteringiem, montażem,
a także nagłaśnianiem, może podjąć pracę w studiach nagrań, radio, telewizji,
teatrze, imprezach plenerowych, koncertach live itp. kontynuacja studiów na
poziomie magisterskim w kraju lub za granicą.
Rekrutacja
Dla kandydatów na studia stacjonarne oraz niestacjonarne,
zarówno tych, którzy zdawali nową maturę, jak i starą maturę przewiduje się
dwustopniowy tryb kwalifikowania. Składa się on z egzaminu wstępnego oraz
konkursu świadectw. Warunkiem dopuszczenia do drugiego stopnia kwalifikacji
jest zdany egzamin wstępny.
Egzamin wstępny na specjalność realizacja dźwięku jest egzaminem
ustnym. Składa się z rozmowy kwalifikacyjnej oraz sprawdzianu wiedzy kandydata
z zakresu instrumentoznawstwa, kształcenia słuchu oraz analizy akustycznej
wybranych przykładów muzycznych.
Wynik uzyskany na egzaminie wstępnym jest średnią arytmetyczną
punktów z obu elementów uzyskanych przez kandydata.
Konkurs świadectw przeprowadza się zgodnie z zasadą: w przypadku
kandydatów z nową maturą do obliczeń bierze się wszystkie wyniki uzyskane
na egzaminie maturalnym, z tym że z przedmiotów dodatkowo wybranych tylko
te, z których kandydat uzyskał co najmniej 30% punktów. W przypadku kandydatów
zdających maturę wg starych zasad do obliczeń bierze się oceny ze wszystkich
przedmiotów zdawanych na egzaminie dojrzałości.
Punktację umiejscowającą kandydata w rankingu ustala się zgodnie ze wzorem:
W=0,75xE (wynik egzaminu) + 0,25xS (wynik świadectwa).
Badania lekarskie nie są wymagane.